Even aan boord - Reisverslag uit Thiès Nones, Senegal van Nicoline Zaal - WaarBenJij.nu Even aan boord - Reisverslag uit Thiès Nones, Senegal van Nicoline Zaal - WaarBenJij.nu

Even aan boord

Blijf op de hoogte en volg Nicoline

26 September 2013 | Senegal, Thiès Nones

19 september tot 27 september aan boord Zr. Ms. Rotterdam.
Ik heb heerlijk geslapen en bij het ontbijt een bruine boterham met kaas gegeten! Daarna met een kopje koffie op de bak gestaan. Ook heb ik even tijd voor het inruimen van mijn spullen. Vorige week heb ik het merendeel zo in mijn kast gegooid, nu kan het even netjes gedaan worden. Ik heb een klein rondje over het schip gelopen. Even de wasserij een bedankje gegeven voor het doen van de was van 300 man in 1 nacht! Hiervan keken ze een beetje raar op, ik was de eerste en vermoedelijk ook de laatste zei hij die kwam bedanken. Ik heb mijzelf op de lijst voor de tandarts gezet, jaarlijkse controle, en omdat er een tandarts aan boord is en er tijd voor is gelijk maar even doen. Ook kwam ik de commandant nog tegen. Even een praatje gemaakt. Hij had niet meer verwacht dat ik in dienst zou zitten. Het is leuk om oud bekende tegen te komen. Overal even een praatje te maken en ook weer een hoop nieuwe mensen te leren kennen.
Zaterdag 21 september. Vanmorgen na het ontbijt weer op de bak gezeten. Een mooi vlakke zee, we zijn gisteravond vertrokken vanuit Dakar waar we nog voor de kust lagen. In de verte zie ik de eerste dolfijnen springen, hoe vaak ik het ook heb gezien het blijft mooi! En ik heb geluk, na een paar minuten verschijnen ook walvissen, ze zijn met zijn vieren en blazen mooie fonteinen. Om half 8 is het praatje in de ziekenboeg. We krijgen te horen wat er op het programma staat zoals lessen of oefeningen. En vandaag horen we ook dat in de verblijven wifi is, deze is voor whats app open gezet! Straks gelijk kijken of het werkt! Om tien uur is er een oefening voor het personeel van het bme. 1 slachtoffer die van de trap is gevallen en buiten bewustzijn is. Tijdens deze oefening heeft het schip een oefening man over boord. De water temperatuur is hier 30 graden, dus snel onderkoelen zal hier niet gebeuren. De rest van de dag is het rustig. Omdat ik niet een vaste functie aan boord heb zijn er voor mij dus ook geen vaste werkzaamheden. Het is vooral jezelf bezig houden. Ik kijk een filmpje en doe een spelletje en ik leef van maaltijd naar maaltijd.
Zondag 22 september. Vandaag staat er een brunch op het programma. Om 11 uur gaan we met het team eten. Er zijn scrambled eggs, gebakken ei met spek, witte bonen in tomatensaus, een worstje, pannenkoeken, een pasteitje vers gebakken brood en croissantjes, chicken wings en divers broodbeleg. Daarna is in een ander verblijf ijs met chocolade mousse, vruchtjes en slagroom om vervolgens in weer een ander verblijf koffie met een koekje en of chocolaatje te krijgen. De buik is dus vol!!! Heel erg leuk gedaan van de logistiek in samenwerking met een aantal mannen van het korps. Ik moet nog maar niet denken aan het avond eten…nasi met een loempia…. Verder vandaag weer niet veel gedaan. Hier en daar een praatje en verder weer film in het slaapverblijf.
Maandag 23 tot en met woensdag 25 september. De afgelopen dagen hebben we casuïstiek gedaan en de voorbereidingen voor de volgende oefening aan land. Ieder team heeft onder leiding van de anesthesist geoefend met het medisch protocol van slachtoffer benadering. Was zeer leerzaam en leuk! Een les van de apotheker over medicatie en fouten die gemaakt worden bij het toedienen en voorschrijven van medicatie was ook weer leerzaam. Verder ben ik bezig geweest met het regelen van extra voeding voor in het veld. Een potje pindakaas en een potje chocoladepasta horen hier bij! Nu nog hopen dat we ook eieren en wat meel mee kunnen krijgen…ja ja dan kunnen we pannenkoeken bakken! Een extra was laten doen zodat alles schoon is voordat we weg gaan. De reis zal 4 uur duren, op zijn minst. Als het goed is slapen we met de dames in zoals dat heet harde behuizing. Er schijnt een huisje te staan met daarin 4 bedjes en een eigen douche en toilet! Ben benieuwd! Op dinsdag avond tijdens het eten was het ineens donker. Dat is niet goed…Het bleek dat dieselgenerator 3 een lekkage had en uitviel, daarna viel ook dieselgenerator 4 uit met als gevolg dat alles uitvalt. Er werd hier en daar wat gelachen, niet iedereen had in de gaten dat dit geen oefening was maar zoals dat heet een safeguard situatie. Gelukkig viel alles mee, er is geen brand uitgebroken. De td is lang bezig geweest om de rotzooi op te ruimen. De dieselgeneratorkamer was met schuim gevuld. Voor een aantal van ons is het morgen al weer tijd om van boord te gaan in Ghana, ik blijf een dagje langer omdat ik met de grote groep meega!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Senegal, Thiès Nones

Afrika 2013

Deze reis brengt mij naar de west kust van Afrika!

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2013

Nigeria

12 Oktober 2013

Benin

06 Oktober 2013

Het groene Ghana

26 September 2013

Even aan boord

19 September 2013

Regen in Senegal
Nicoline

Actief sinds 08 Juli 2012
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 26343

Voorgaande reizen:

01 Februari 2022 - 17 Maart 2022

Sierra Leone 2.0

25 Januari 2020 - 18 Maart 2020

Sierra Leone 2019

28 September 2018 - 28 November 2018

Kenia 2018

25 Februari 2017 - 15 April 2017

Ghana, Takoradi 2017

09 September 2013 - 07 November 2013

Afrika 2013

11 Juli 2012 - 30 November -0001

Somalie

Landen bezocht: