Deel 2 Sierra leone - Reisverslag uit Makeni, Sierra Leone van Nicoline Zaal - WaarBenJij.nu Deel 2 Sierra leone - Reisverslag uit Makeni, Sierra Leone van Nicoline Zaal - WaarBenJij.nu

Deel 2 Sierra leone

Door: zuster z

Blijf op de hoogte en volg Nicoline

19 Februari 2020 | Sierra Leone, Makeni

Weer een paar weken verder. Ik zal wat proberen uit te leggen over de zorg.
CGC, is een privékliniek, mensen moeten betalen voor zorg, tenzij ze zijn verzekerd maar dat zie je hier maar zelden. Bij een opname wordt er gelijk gevraagd om een deel van de rekening te betalen. De artsen weten wat een behandeling kost en vertellen dit aan de patiënt. Zo is de ene operatie 3 miljoen SL (dit is €300,-) en de andere zelfs 5 miljoen!
Hierin zit dan ook de medicatie die wordt voorgeschreven. Laboratorium werk zit hier echter niet bij in. Een malaria test is 15.000 SL wat €1,50 is. Als patiënten naar huis mogen moet eerst de rekening zijn betaald. Is dit nog niet gedaan dan mogen ze niet naar huis. Er wordt dus niet zoals in Nederland gekeken naar het aantal ligdagen. Als de rekening is betaald en ze mogen naar huis dan krijgen ze de overige medicijnen van een kuur mee naar huis. Voordat ze naar huis gaan proberen ze vaak extra medicatie te krijgen omdat dat dan in de prijs is inbegrepen. Niet iedereen begrijpt dat dat niet altijd nodig is en ze kunnen dus boos worden als ze geen medicijnen mee naar huis krijgen.
In de kliniek gaat het anders. Daar betalen ze voor het consult, het laboratorium en voor hun medicijnen.
Voor ons in Nederland zijn dit kleine bedragen. Hier in Sierra Leone is het een hoop geld. Om een paar voorbeelden te noemen, een schoonmaker in CGC verdient rond de €65,- per maand. Een verpleegkundige krijgt €85,- per maand en nog ongeveer €20,- aan bepaalde toelages. Een van de CHO’s die al wat meer ervaring heeft krijgt €120,- per maand en hierbij ook nog wat aan toelages.

Mensen komen soms vanuit de hoofdstad Freetown om hier behandeld te worden. Maar er gaan ook mensen hiervandaan naar de hoofdstad toe omdat ze denken dat de zorg daar beter is. In de Freetown hebben ze ook een CT-scan en wat meer mogelijkheden in het lab. Het is lastig om te zeggen waar de zorg beter is. Iedereen heeft daar een andere mening over.

Een hiv test wordt bij iedereen die geopereerd wordt afgenomen. En ja ik heb hier al aardig wat positieve testen voorbij zien komen. Als de eerste sneltest positief is dan wordt er later nog een tweede test afgenomen. Als deze ook positief is volgt er een gesprek met de counselor. Dit is iemand die gespecialiseerd is in HIV. De medicatie die ze gaan gebruiken voor de hiv wordt gratis verstrekt.

Er is hier ook een apart gebouw wat ze de isolatie noemen. Hier worden mensen met TBC opgenomen.
Ziektes die je hier veel ziet zijn o.a.; HIV, TBC, malaria, tyfus en de hernia’s. Mensen gaan ook dood door deze ziektes. Ook komen er hier bijzondere dingen voor. We spreken hier met z’n drieën regelmatig over (Amber, Erika en ik)
Zo was er een jonge vrouw van 20 jaar die aan het einde van de middag kwam. Ze had wat vage buikpijn, liep niet krom van de pijn. Ze zou een cyste hebben in har baarmoeder had ze in een ander ziekenhuis gehoord. Amber heeft uiteindelijk een vaginaal onderzoek gedaan, dit was normaal. Ze zou ook gewoon ongesteld worden. Amber besluit toch een echo te maken. Amber wist en weet nog steeds niet wat het was. Het leek een baarmoeder van iemand die 4 maanden zwanger is. In de baarmoeder zaten allemaal rare afwijkingen. Maar niet overduidelijk cysten. Omdat de vrouw een ander dialect spreekt moet er worden vertaald door een derde wat ze heeft. Amber probeert uit te leggen dat ze waarschijnlijk niet zwanger kan worden. Met deze afwijkingen. En als ze wordt geopereerd dan kan dat dusdanig uitpakken dat de baarmoeder verwijderd moet worden. Hierop is de reactie van het meisje, ja maar als ik geen kinderen kan krijgen dan gaat hij, wijzend naar haar man, bij mij weg. De man spreekt dit niet tegen. Met deze informatie gaan ze naar huis. Ze mogen terugkomen bij vragen of als ze besloten hebben wat ze willen doen.

Een man met hepatitis, en een lever zo groot dat die rond de navel voelbaar is! Begrijpt maar niet dat hij niet beter zal worden. Hij heeft dit al in 4 ziekenhuizen gehoord maar toch gelooft hij het niet.

Ik ben bezig met wat lesjes te maken en later ook te geven. Op elke vrijdag doen we een quiz met ongeveer 20 vragen. Dit gaat over de onderwerpen die in die week zijn voorgekomen. Het niveau is laag. Ik heb nog niets kunnen vinden over de scholing van de verpleegkundige. Maar wat opvalt is dat de mensen die in het lab en in de apotheek werken de meeste kennis bezitten. Er werd een plaatje van het hart getoond, hierbij de vraag, welke pijl wijst naar de kamers? Er zijn dan 4 pijlen die ergens naar wijzen A,B,C en D, 1 verpleegkundige had het goed, een andere verpleegkundige dacht dat de aorta de plek was waar de kamers zich bevinden. Een normale hartslag zou volgens het merendeel tussen de 40-60 slagen per minuut zijn, en een goede bloeddruk is 90/60 mmhg.
Een van mijn lesjes gaat dus over de anatomie van het hart.

Druppelsnelheid van een infuus berekenen kunnen ze niet. Er hangt een schema in de posten waarop ze kunnen zien hoeveel druppels ze moeten geven per minuut. Ik heb voorzichtig hiernaar gevraagd, ze begrijpen het lijstje niet. Dus ook hier ben ik mee bezig.

Ik heb tot nu to nog geen fotos kunnen uploaden helaas, probeer het meerdere keren maar helaas. Ik blijf dit proberen en anders hoop ik dat ik na afloop thuis het wel voor elkaar krijg!

Liefs, zuster z