Oefenen - Reisverslag uit Valletta, Malta van Nicoline Zaal - WaarBenJij.nu Oefenen - Reisverslag uit Valletta, Malta van Nicoline Zaal - WaarBenJij.nu

Oefenen

Door: zusterz

Blijf op de hoogte en volg Nicoline

20 Juli 2012 | Malta, Valletta

Oefenen…
De eerste week zit er op! De tijd vliegt moet ik zeggen.
Op woensdag ochtend ben ik aan boord gestapt, ik was er om half tien het was nog lekker rustig. Na een emotioneel afscheid was het wachten op het echte vertrek. Dat Gebeurde om half twee ‘s middags…Nou ja dat zou om half twee gebeuren, het werd een half uurtje later omdat we moesten wachten op de sleepboten, zonder deze mogen we de haven niet verlaten.
Al snel waren we voorbij de havenhoofden en kon het oefenen beginnen, iedere oefening is er tenslotte een. Gereed maken voor voorzorgslanding. Een oefening waarbij het hele achterschip ontruimt wordt om een helikopter met problemen te kunnen laten oplanden. Er mag dan niemand naar buiten en de ziekenboeg wordt ingericht om eventuele gewonden te kunnen opvangen. Mensen in brandweerpakken staan klaar op een brand aan te kunnen vallen en slachtoffers uit de heli te halen. Daarna de oefening buddy check, is iedereen wel aan boord? Zoek je buddy en meld je af, dit moet zo snel mogelijk gebeuren. En omdat een goed begin het halve werk is, jawel ook nog een brandoefening. Bij deze oefening was er 1 gewonde. Deze is opgevangen door de role 1, dit zijn de medische mensen die altijd aan boord zijn, zeg maar de huisartsenpost.
Tussendoor mijn bedje opgemaakt. Niets vind ik vervelender dan als je je bed in wilt je er achter komt dat je je bed nog moet opmaken. Was ook erg moe en ben op tijd gaan liggen. Om half zeven ging de wekker. Nog 2 keer even soezen en daarna mijn bed uit. Ik lig in het middelste bedje van 3 hoog. Van deze stelling staat er nog 1 in de hut dus kunnen er max 6 personen slapen. We liggen er nu met z’n drieën. Na het ontbijt, een bakje yoghurt met cruesli naar de ziekenboeg. De ziekenzaal, waar ik voor deze reis chef van ben , staat vol met dozen die nog opgeborgen moeten worden, grote vraag is alleen waar?! Eigenlijk staan alle kasten al vol en dit moet er ook nog in, een uitdaging dus en ondertussen moet alles zeevast komen te staan. Zeevast: wat er staat kan niet meer van links naar rechts, van voor naar achter, omlaag vallen of omhoog komen als het schip door bijvoorbeeld zeegang erg gaat bewegen. Dus meters touw en tientallen spanbanden verder staat alles redelijk zeevast.

Natuurlijk wordt het zeevast zetten enorm onderbroken…je raad het al, nog meer oefeningen. Een blanked search, het hele schip doorzoeken op schade, scheuren deuken gebroken leidingen brand noem maar op. Gevolgd door een oefening waarbij 11 gewonden valen, de role 2, het ziekenhuis team waar ik onderdeel van ben, wordt voor het eerst ingezet. Omdat dit voor het eerst is loopt het allemaal wat stroef wie doet nu wat en waarom. Normaal staat er iemand anders die de gewonden registratie bij houdt en nu is daar in een keer de role 2, wat moet ik dan? Deze dag brengt een hoop discussie punten naar boven. De eerste besprekingen, vergaderingen, teamoverleg, table tops, evaluaties worden gedaan, er zullen er nog velen volgen.
We varen eerst richting de kust van Engeland, dus een timeshift, we gaan een uurtje terug, dus een uurtje langer geslapen, en wat is dat lekker!
De vrijdag verloopt wat rustiger. We hebben met het team wat nu uit 9 personen bestaat een aantal pallets opnieuw kunnen tellen. Gelijk op de pallet een nummer en iedere kist in de pallet ook een nummer. Dit was al gedaan maar er was zoveel uit verschillende dozen gehaald en later weer ergens anders bij gestopt dat het weer opnieuw moest. Daarna in de trauma ruimte een zuurstof controle, de fles werkt, uit de muur komt ook zuurstof maar de leiding vanaf de fles naar het reduceer loopt horizontaal naast de trauma tafel, niet erg handig. Klaas en ik willen dat anders. De leiding moet bovenlangs worden geleid. Dus de slang boven langs een beugel en aan de andere kant naar de fles toe…En toen ging het mis, bij het loslaten van de slang op ongeveer 2 meter hoogte maakt deze een mooie zwaaiende bewegen tegen….mijn linker slaap, het resultaat:

Hoofdpijn: check
Tranen in de ogen: check
Blauwe plek: check
De volgende dag, ja het is wel zondag maar uitslapen doe ik de komende tijd niet meer, weer drie oefeningen waaronder man over boord (kan ook een vrouw zijn, maar gegeven de benaming komen mannen er hier voor uit dat ze onhandiger zijn dan vrouwen!) De temperatuur van het zeewater is niet warmer dan 17 graden dus met 6 minuten in het water liggen koel je snel af. Gelukkig is het een pop en wordt alleen het stukje in de ziekenboeg gespeeld door een persoon van de bemanning ( ja een man!)
Het weekend is voorbij, het is alweer maandag. Een uurtje minder geslapen, de klok ging nu weer een uurtje vooruit. En ja inderdaad een mooie dag voor een grote oefening. Deze keer 15 gewonden. Iedereen zat/lag lekker in de ziekenboeg toen we moesten verplaatsen. De rook kwam (letterlijk) door de deur naar binnen, deze deur zou pas na 1 uur rook /vuur doorlaten, hier gebeurde het al binnen een half uur. Gelukkig is het disco rook wat er wordt gebruikt. Uiteindelijk zaten we met bijna het hele medische team op de bak ( het puntje van het schip)dus buiten! Met wind! Toen uiteindelijk ook het laatste slachtoffer daar lag moesten we gaan afvoeren naar het helidek. De hangaar had in brand gestaan ( dit is de ruimte tussen de ziekenboeg en het helidek)en nu moesten we dus eerst met een slachtoffer een trap af, gang door om vervolgens helemaal achteruit weer een trap op te gaan. Een hele klus dus maar gelukkig was het voor het verplaatsen einde oefening.

Het was ook voor het eerst mooi weer. De bloes uit en lekker in je t shirt buiten zitten, heerlijk!
De dinsdag, bijna een week op zee, heb het gevoel alsof ik al een maand weg ben. Moet op mijn horloge kijken om te zien wat voor dag het is. En het oefenen gaat door. Vandaag 4 slachtoffers ik kreeg de prio’s 2 en 3 en was dus lekker bezig.
Verder weer wat zooi kunnen ruimen. Weer 2 bedden leeg waar nog spullen op stonden deze staan nu in een pallet ergens beneden in het schip. Langzaam begint het ergens op te lijken. Tussen de middag samen met Warrebout lekker gesport. TRX! De nieuwe rage en moet zeggen ook voor de eerste keer was het leuk om te doen en sommige dingen ook wel zwaar. Dit gaan we 4 keer per week doen en de andere dagen waarschijnlijk hardlopen of op de crosstrainer.
Op de woensdag nog maar weer een oefening maar gelukkig, donderdag en vrijdag was het rustig! Tijd voor het bevoorradingsplan. Wat hebben we nu aan boord en waar staat het? Spullen zijn zoek, de boot groot! Gelukkig hebben we nu bijna alles gevonden. Het bijwerken van het Excel bestand kost wat tijd maar gelukkig…we hebben nog even!
Het sporten gaat lekker! Heb echt overal spierpijn maar we gaan door!

Vandaag (vrijdag) de warming up dag, de dag dat alleen dit gedeelte van het programma gedaan hoeft te worden. Morgen weer een hele sessie!
Zondag stapt de NBCD school van boord dan zal de dag indeling gaan veranderen.
Ik hou jullie op de hoogte!
Liefs Nurse Nikki!

• 20 Juli 2012 - 16:13

Nicoline Zaal:

Foto's uploaden ging niet, dus die volgen later! Nic

• 20 Juli 2012 - 18:16

Sonja Van De Reep:

Hai Zuster Nikki.
    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Beetje jammer van je oog maar dat is van tijdelijke aard. TRX toe maar lekker strak word je daar van. Hahaha ga zo door Zuster. Groet van mij en k lijf je volgen warrebout een lekkere lebber van mij xxx

• 20 Juli 2012 - 22:05

Rcik Ravensburg:

He die zuster Z ...

Zag dat je een blog had geschreven op Facebook dus meteen maar even gekeken en gelezen, ziet er duk maar gezellig uit.

Succes met oefenen en veel plezier straks in die warme oceaan waar jullie heen gaan.

Greets, zuster R

• 21 Juli 2012 - 10:06

Fred Keizer:

Je schrijft leuk Nikki, keep up the good work. Ik zal in de komende tijd proberen je belevenissen te volgen. Succes met de oefeningen en laat je niet gek maken. SUC7. xxx Fred.

• 23 Juli 2012 - 23:15

Warrebout:

TRX was weer goed vandaag. met steeds meer liters zweet goede zaak en we gaan door.
    leukste momenten van de dag is dat en buiten genieten in de zon.
    Son Dikke X terug.

• 08 Augustus 2012 - 21:04

Zuster T:

Hey zuster Z,

Wat klinkt het weer lekker bekend allemaal.. Af en toe mis ik het..
    Hoe is het daar verder? Leuk team?
    Mich en ik zijn net terug van 2 weekjes Italie en ik zou zo weer terug gaan.. Zon, zee, pizza's, wijn en nog meer zaligheid. Ik ben helemaal uitgerust... Nu nog anderhalve week vakantie en dan weer terug naar die harde werkelijkheid..

Nog veel plezier daar en doe ze de groeten..

Liefs vanuit Den Helder